قديمي‌ترين حمام‌هاي تاريخي يزد، اين روزها به دليل بي‌توجهي در آستانه تخريب قرار گرفته‌اند و هر روز بخشي از ديوارهاي آنها فرو مي‌ريزد. تخريب اين حمام‌هاي تاريخي، با ورود معتادان به داخل آنها در سال‌هاي اخير شتاب بيشتري گرفته است.
شهر يزد، 55 حمام تاريخي داشته كه از اين تعداد 11 حمام به‌كلي تخريب شده‌اند. اين حمام‌ها در قرون‌ هفتم،‌ هشتم و نهم هجري قمري ساخته‌شده و در حال حاضر تعدادي از آنها به طور كامل از بين رفته و برخي بازسازي شده‌اند.
حمام تاريخي شاه كماليه يزد به‌عنوان يكي از قديمي‌ترين آثار تاريخي كشور مربوط به دوره ايلخاني است كه در مرداد ۸۴ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيد. هرچند در ورودي اين حمام توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد بسته‌شده، اما بخش‌هايي از آن در چند سال گذشته به طور كامل تخريب شده است.
تردد شبانه معتادان هم علاوه بر ايجاد نارضايتي در بين‌ اهالي محل، باعث سرعت بخشيدن تخريب اين يادگار دوران

ايلخانيان شده است.



حمام گازرگاه، يكي ديگر از حمام‌هاي تاريخي يزد است كه بدون توجه و مراقبت خاصي به حال خود رها شده است. اين حمام تاريخي مربوط به دوره قاجار است كه سال ۷۷ به ثبت آثار ملي ايران رسيد.
اين حمام بزرگ تاريخي كه شايد بتوان آن را يكي از بزرگ‌ترين حمام‌هاي كشور دانست، در سال‌هاي اخير بيشتر در معرض تخريب قرار گرفته است. اگر چه ورودي اصلي اين حمام براي جلوگيري از ورود افراد متفرقه توسط مسوولان ميراث فرهنگي بسته شده،‌ اما وجود راهي در كوچه‌هاي پشت حمام و شناسايي آن توسط معتادان و بي‌خانمان‌ها عملا كمكي به حفاظت از آن نكرده است.
حمام فقيه خراساني هم كه يكي از آثار تاريخي دوره قاجاراست و به ثبت آثار ملي رسيده، اين روزها به زباله‌داني و محل تجمع معتادان تبديل و باعث نارضايتي شديد اهالي محل شده است. اين بناي تاريخي تنها پس از 9 سال از تاريخ ثبت در فهرست آثار ملي در معرض تخريب كامل قرار گرفته است.
حمام تاريخي ابرندآباد نيز يكي ديگر از اين بناهاي تاريخي است كه اگرچه كمتر تخريب‌شده، اما كاملا بي‌نصيب نيز نمانده است. اين حمام تا 40 سال پيش هم كاربري خود را حفظ كرده بود. اين حمام از 2 بخش كوچك و بزرگ و با معماري زيبايي ساخته شده است. البته تغييراتي كه به منظور بهداشتي‌شدن حمام‌ پيش از انقلاب صورت گرفته و شكل و ظاهر آن را تا اندازه‌اي‌ متفاوت از حمام‌هاي قاجاري كرده است به طوري كه كاشيكاري‌هاي حمام به صورت سفيد يكدست درآمده و در پشت خزينه نيز اتاق‌هايي را براي نصب دوش جانمايي كرده‌اند. ضمن اين كه كل حمام، لوله‌كشي آب شده و پس از اين تغييرات تا مدت‌ها مورد استفاده اهالي بوده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا